fredag den 27. november 2015

VALNØDDESNAPS OG JULE MAKE-OVER PÅ KØKKEN SKÆNKEN





På køkken skænken, har jeg altid pyntet op efter årstid og højtid.
Så nu hvor december er lige rundt om hjørnet, har jeg selvfølgelig pyntet op til jul.






Jeg har fundet en gammel is form, og har pyntet den med en lille kage serviet, og sat et bloklys i. Så har jeg pyntet med lidt gran bagved. Det hører sig jo helt klart julen til







I min skønne gamle karaffel, jeg har arvet af min mormor, står årets julesnaps altid klar til gæster, som ikke må bære julen ud.
I år er det en valnøddesnaps.

Den smager himmelsk til en lille honningkage.






 De lækre honningkager, er ikke hjemmelavede i år. Men det er dåsen de står i ;-)

Det var en grim juledåse i grønne og røde farver. Ikke lige min stil jo. 
Så jeg malede, og lakerede den, og pyntede efterfølgende med et fransk mærke, købt i Café Happie. Så satte jeg et fint bånd omkring, og så passer den lige pludselig ind i stilen.

På den høje opsats, har jeg lagt nogle store saftige medjool dadler. De er simpelt hen så lækre. Hvis man fjerner stenen, og lægger en klat hasselnødde creme ind hvor stenen sad, så smager de fuldstændig som marcipan med nougat, men er måske en lillebitte smule mindre usunde.





På den lille opsats, har jeg lagt nogle småkager. Og DE er hjemmebagte. De lyse er en lidt anderledes småkage, med finthakket rosmarin og citronskal.

De mørke er brunkager, og de er fyldt med mandler, appelsinskal og sukat. Jeg elsker simpelthen sukat i brunkager.







Når vi kommer lidt nærmere jul, bliver den fine kikse krukke med låg, fyldt med pebernødder. Den pebernødde opskrift jeg bruger, er en jeg har fået af min datter, og den er simpelthen bare så god, og den skal i nok få i løbet af december. Der vil også blive sat skåle og små fade, med hjemmelavet konfekt, frem på skænken.









Her til sidst får i lige opskriften på valnøddesnapsen:

5-6 store valnødder (de grønne)
1 flaske brøndum snaps eller vodka
sukker efter smag

Valnødderne skæres i kvarte både og tilsættes 1 flaske snaps eller vodka.
Snapsen skal nu mindst trække 4-6 måneder, hvorefter valnødderne filtreres fra, og sukkeret tilsættes.

Ventetiden kan bruges til at nyde det farveskift der sker med valnøddesnapsen. Efter et par dage, er snapsen svagt lysegrøn, hvorefter det grønne bliver stærkere i farven, i en kort periode, hvorefter snapsen bliver grumset gråsort, for til sidst at ende med den smukkeste mørke mahogni farve.

Grønne valnødder er bedst i august, og så er snapsen jo osse klar til jul 






Jeg ønsker jer alle en rigtig dejlig weekend, og en skøn 1. søndag i advent.

knus Lone


2 kommentarer:

  1. Hej Lone
    Hvor ser det indbydende ud på skænken med småkager og snaps...Hyggeligt.
    God aften herfra.
    Kærlig hilsen Ingeborg

    SvarSlet
  2. Tusinde tak Ingeborg. Jeg elsker at hygge og pynte op med lækre ting, og her i juletiden er det jo helt i orden ;-)
    Håber du får en dejlig 3. søndag i advent

    Juleknus fra Lone

    SvarSlet