lørdag den 19. januar 2013

CREMET BLOMKÅLS SUPPE


I aftes havde jeg lyst til varm fyldig suppe. Der var hundekoldt og det var lige hvad vi trængte til.

Jeg havde heldigvis et blomkål i "ekstra" køleskabet :) Det er et køleskab vi har i værkstedet, da det i køkkenet er meget lille. Så der opbevarer jeg grønt, øl, sodavand og rester.

Nå men jeg delte blomkålen i små buketter. Eller rettere, John gjorde, for efter at have klippet begge vores hunde den anden dag, er mine fingre noget stive.

Blomkåls buketterne blev svitset i lidt olivenolie og smør, så de fik lidt farve. På den måde får suppen lidt mere smag.
Så hældte jeg hvidvin, grøntsags fond og vand på, og lod det koge til blomkålen var helt mør.



Imens bagte jeg nogle fed hvidløg med skal på. De fik ca et kvarters tid i ovnen på 200 g.


Hvidløgs fedene bliver helt bløde og cremede. 

Jeg stegte også en pakke bacon, så der var lidt sprødt at putte i suppen


Da blomkålen var mør, blendede jeg det hele, med lidt fløde og smagte til med salt og peber.


Jeg bruger en god økologisk fløde.

Suppen blev dejlig cremet



Efter at have pillet det yderste lag af hvidløgs fedene, lagde jeg dem i de opvarmede suppe skåle


Hældte suppen over


Og pyntede tilsidst med bacon. Serverede suppen med resten af baconen ved siden af. UUUHMMM


 I aften skal vi have smørdampede rosenkål, og skinkemignon fyldt med krydret smøreost og rødløg.

Hvad skal i have sådan en lørdag aften?

God weekend og nyd det smukke solskin :)








Ingen kommentarer:

Send en kommentar