torsdag den 15. marts 2012

Ovnbagt hel knoldselleri og store bøffer

Hmmm så lagde tågen sig tungt over det smukke forårs vejr... øv
Men den forsvinder forhåbentlig igen snart, og imellem tiden kan jeg jo blogge lidt om aftensmaden fra igår.

Det blev jo til store bøffer med hjemmelavede fritter, helbagt knoldselleri, tzatziki og søde majs med smør og paprika




Jeg starter med sellerien, som jeg vaskede og lige skar toppen af, så satte jeg det i ovnen ved 170 g et par timer


Så skar jeg kartofler ud i stænger, og smed dem i en pose og toppede på med olie og krydderier. Denne gang valgte jeg allround krydderi og timian fra Santa Maria





Derefter gik jeg igang med tzatzikien, hvor jeg delte en agurk og skrabte  kernerne ud med en teske, og skar den i meget små både.


Så lavede jeg dressingen, ved at blande skyr, revet hvidløg (gør jeg altid på mit muskat rivejern) lidt agavesirup, salt og peber, og et bette skvæt lime saft


Tilsatte agurke bådene, så tzatzikien kunne stå og trække


Så kom turen til saucen. Jeg skar lidt tomater, hvidløg og rødløg i små stykker, og svitsede det i en gryde, med en anelse karry. Ikke så det er til at smage det er karry, men bare lige så det tvister saucen


Så tilsatte jeg et ordentlig skvat rødvin, et par isterninger kalve fond jeg havde i fryseren, og godt med fløde, og lod det simre en god times tid



Virker saucen for tynd, kan den jævnes med maizena.

Så var der gået et par timer og jeg tog sellerien ud af ovnen og udhulede den. Fyldet kom jeg i blenderen med lidt fløde, salt og peber, og resten af den gouda ost fra tapas platten, som jeg lige rev først



Blendede det hele godt og hældte fyldet tilbage i selleri skallen, og satte det tilbage i ovnen sammen med kartoflerne, så det kunne være færdigt samtidig.

Tilsidst var der bare majsene og bøfferne tilbage
Majsen fik et hurtigt opkog, og fik vandet hældt fra, og så kom jeg en god klat smør i og lidt paprika, og så var de klar


Bøfferne blev duppet tørre og fik et par snit i fedtkanten, som blev placeret på en hed pande


Og efter nogle minutter på hver side blev de sat tilside for at hvile, mens jeg arrangerede det sidste


Det hele blev serveret med denne gode kraftige vin, som var fantastisk


Det var onsdagens aftensmad, og jeg har stadig ikke fundet på noget til i aften, men mens jeg genoptræner min slappe krop i Loop ;) får jeg måske et par idéer. Tror jeg vil tage en pakke oksefars op som jeg kan lege lidt med, når jeg kommer hjem.
Tågen ligger stadig tæt og det ser noget trist ud, i forhold til igår.
Jeg håber det blir godt til weekenden.

Hav en skøn torsdag 
Kram fra Frk Hall



Ingen kommentarer:

Send en kommentar