søndag den 11. marts 2012

Nybagt brød

Hejsa håber i har en dejlig søndag og nyder det skønne solskin, selvom det er lidt rå koldt.

Igår skulle vi se Matrix og hvad er så bedre end et bord fyldt med tapas? Tapas er egentlig et spansk fænomen, hvor man på barer får serveret små retter, der passer til sherry. Herhjemme er tapas nærmest blevet en titel på mange små retter, der nødvendigvis ikke er spanske.
Og vi elsker at sidde med mange små lækre retter og se en god film, så derfor var det valget igår.

Jeg bagte nogle gode brød til retterne og lavede også blinis. Den opskrift kommer senere, nu først brødene:

1/2 L væske
1/2 pakke gær
1 ss honning
2 tsk salt
forskellige slags mel

Jeg starter med at putte gær og væde i skålen. Igår brugte jeg en god øl, og spædede til med vand til jeg havde en halv liter


Så hældte jeg honning, salt og skyr i. Skyr er et islandsk surprodukt fra Thise mejeri som er en del mere fast end f.eks cremefraiche


Så sætter jeg maskinen til at køre på lav hastighed og hælder forskellig mel i (jeg brugte øko hvedemel og fuldkorns speltmel) til konsistensen er lidt fast men stadig klistret



Derefter skal dejen hæve (bare i skålen) mindst en time men gerne længere


Jeg lod min dej hæve et par timer, og så var den hævet så meget

  
Jeg tog dejen direkte ud på pladen og valgte at lave to mindre brød denne gang og dryssede det ene med blå birkes og det andet med sesam frø


Efter ca en halv time i ovnen ved 180 g så mine brød sådan ud, og lød hule når jeg bankede i bunden

 

Det er rigtig godt brød som kan bruges til alt muligt. Vi fik det ristet til morgenmad her i dag.



Senere kommer opskrifterne på blinis og de forskellige småretter vi fik i aftes.
Fortsat god søndag og hyg jer rigtig godt

Kram fra Frk Hall

2 kommentarer:

  1. Nybagt brød er altid godt, men det kan da kun blive ekstra godt med en god fynsk øl i.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er bare en af vores yndlings øl :)

      Slet