mandag den 19. marts 2012

Lidt men godt

Nybagte boller med kyllingesalat

Jeg har ikke blogget så meget her i weekenden. Svaleslottet blev nemlig invaderet af tre skønne Holbæk prinsesser :) Jeanette og hendes to nuttede chihuahuaer.

Søndag fik vi Bornholmer hane i Rømertopf, med jordskokker og kartofler i bunden, og så hældte jeg en af vores yndlings øl i, nemlig den fynske ale


Og dertil serverede jeg denne friske salat og hjemmebagte hvidløgs flutes



Men det vil jeg blogge om en anden god gang, for idag gælder det resterne, nemlig "kyllinge salat" Det lyder squ så dumt med hane salat ;)

Jeg startede med at smække bollerne over at hæve.

Men først havde jeg smeltet gæren i vandet. Derefter smuldrede jeg smørret i melet, og tilsatte salt, honning, skyr og vandet.
Jeg lod dejen hæve mens vi spiste morgenmad, og det blev nok til omkring en times tid. Så formede jeg seks store boller, som jeg pressede lidt flade, så de fik form som burgerboller, og lod dem efterhæve et kvarter.
De fik ca. 15 minutter i ovnen ved 200 g

25 g gær
1 dl vand
50 g smør
350 g mel 
1/2 tsk salt
1 tsk honning
1 dl surmælks produkt ( jeg bruger næsten altid skyr)



Så hentede jeg resterne af hanen, og skar den i små tern

Jeg havde også en rest hvide asparges fra glas, lidt rød peberfrugt og nogle cornichoner, som også blev skåret i tern



Dressingen lavede jeg med 3 dele skyr og en del mayonaise. Det smagte jeg til med lidt agavesirup, salt og peber, og en teskefuld hjemmelavet harissa, som jeg har fundet opskriften på her 
Jeg lavede en kæmpe portion af de sidste chilier i sommers.
Det gav salaten en pikant smag.
 Og så lod jeg det stå og trække smag i køleskabet mens vi fik ryddet op efter morgenmaden, og vi fik pakket prinsessens pakkenellikker sammen. 

 Og inden hun kørte fra det stormende Nordjylland, havde jeg samlet en bolle med salat, som hun kunne nyde på den lange tur.


Jeg håber både Jeanette og de små vapser kom helskindet hjem :)

Kram fra Frk Hall

Ingen kommentarer:

Send en kommentar