mandag den 26. marts 2012

Frk Hall´s oldemor boller (med kerner)


Idag bagte jeg de gode boller fra Caféen, som jeg kalder oldemor boller fordi de er så store og bløde.

Jeg starter med en pakke øko gær, godtnok en stor portion på 40 g, deri blander jeg en skefuld honning, så gæren smelter, og derefter hælder jeg 5 dl vand, og en dl skyr i, og godt med salt


Jeg valgte at putte kerner i bollerne idag for at opveje den hvide mel ;) så var der da lidt sundt at tygge på. Det blev til hørfrø, græskar kerner og solsikke kerner


Så hælder jeg mel i, og rører godt med en grydeske, og der skal ikke mere mel i, end at dejen er som tyk klistret havregrød. Bare sådan at man lige kan forme en bolle, der ikke flyder ud, men stadig er godt klistret.
Det er IKKE godt at bruge en maskine til denne dej. De gange jeg har prøvet det, er bollerne aldrig blevet så gode. Måske er det den kærlighed der ligger i at røre dejen selv, og stå og hygge med det, der gør at de bliver bedst sådan ;)
 Ved det ikke men det lød dæleme godt ikk? hahaha ;)


Så skal dejen hæve, og helst to timer. Halvanden kan også gøre det hvis ikke du har så meget tid, men har de bedste erfaringer med to....


Når dejen er færdig hævet, er den vokset til dobbelt størrelse, og så er det vigtigt, du ikke "roder" for meget i den. Du skal bare tage en god portion med en spiseske, og sætte den direkte på pladen.
Jeg laver altid mine pænt store, for så kan de bruges som burger boller, og de kan skæres i skiver som tilbehør til aftensmaden.





Og de skal IKKE efterhæve, derimod er det vigtigt de kommer direkte i ovnen. Så får du ikke brugt al dejen i første omgang, skal du lade det blive i skålen, og først lægge dem på pladen, når de kan komme i ovnen.

De skal bages ved ca 200 g i ca 15-20 minutter
men her må du holde lidt øje, for hver ovn er ikke ens, og heller ikke dejen man har lagt.

Denne grunddej kan bruges på mange måder. Idag valgte jeg kerner, men man kan osse bruge revne gulerødder, valnødder, chokolade til søde boller, eller appelsinskal, nødder, kanel og andre jule krydderier, til jul og i vinter halv året

Det er bare at bruge fantasien, og en masse kærlighed, når du går igang. Så lover jeg dig dine kære vil sige: Tak for gode boller. 

Det sagde de ihvertfald til mig idag ;)



Hav en dejlig aften,
 og håber ikke den "mistede" time har gjort din krop helt kulleret.

Kram fra Frk Hall

Ingen kommentarer:

Send en kommentar